Helt utbränd på jobbet men inte säker på hur man fortsätter

so_burnt_out 08/28/2017. 14 answers, 26.289 views
software-industry burnout

Jag är i mina 30-tal, gift med ett par barn. Jag har jobbat på ett företag de senaste 3 åren. Förra året köpte vårt företag en konkurrent som hade finansiella problem och avskedade de flesta utvecklarna (5) men behöll 1 som avgick kort därefter.

Under det gångna året har jag jobbat med att göra flera jobb som försöker fylla i luckorna. Sedan januari har jag jobbat 7 dagar i veckan i genomsnitt ca 70-80 timmar / vecka och det börjar börja påverka mitt arbete, eftersom jag nu gör uppenbara misstag.

Jag har hört talas om att bränna ut förut, men inser inte att det var en verklig sak. Jag har aldrig gått igenom det här förut. Jag vet inte hur jag ska komma ut ur rutan. Min familj har varit mycket stödjande och jag känner mig så dålig att sätta dem igenom det här. Jag är inte längre roligt att vara runt och jag känner att jag kort förändrar dem.

Det är ett litet företag, av bra människor, som skulle lida mycket om jag lämnade. Finansiellt är deras händer bundna och om de kunde anställa ytterligare programmörer för att hjälpa dem skulle de. Det är mycket troligt om en månad eller två vi kommer att vara i en mycket bättre ekonomisk situation.

Ovanpå arbetsproblemen har det skett många familjehälsoproblem som död och sjukdom i familjen och ett missfall.

Jag har inte haft personlig tid de senaste åren - jag har tagit sjukdagar och sorgsdagar etc. Under de senaste veckorna har jag fått huvudvärk som blir alltmer sämre och sämre.

Har någon någonsin varit genom detta? How can I keep going? Jag vill verkligen inte lämna eftersom jag känner att jag skulle äventyra företaget och försörjningen för alla människor i den.

Edit: Det har varit någon fråga om vad den aktuella frågan är; Jag hoppades att se om någon som har upplevt detta någonsin hittat ett sätt att bara driva igenom det . Jag skulle helst älska att hitta ett sätt att avsluta ett sista projekt innan jag tar ledigt tid men mer och mer ser jag (och bevisat ännu mer från dessa svar) att jag inte kan. Jag vill tacka er alla för att ta tiden att svara.

4 Comments
46 enderland♦ 07/26/2017
Vad specifikt frågar du här? Vill du veta hur du lämnar ditt företag? Hur drar du tillbaka timmarna? Hur man närmar sig ditt jobb och kan upprätthålla balans mellan arbete och liv? Det är inte klart vad ditt specifika mål är kort om "hjälp!" Vilket inte kan svaras utan ett goal .
4 Gnudiff 07/26/2017
Jag ser inte detta som offtopisk. OP frågar hur han kan fortsätta arbeta under utbrändhet. Svaret är ofc han kan inte, men de flesta av svaren pekar också på vad han ska göra istället
5 Monica Cellio♦ 07/27/2017
Många förslag på så bränna_out har flyttats till chatt . Vänligen diskutera idéer där eller skriv svar här. Kommentarer är att förbättra frågan, inte att diskutera eller svara på det. Tack.
Mołot 07/31/2017
Var denna övertid betalad? Har du rätt att få övertid tillbaka, i en timme till timme? Om den senare, kanske har du nu rätt till ungefär ett år med dem som betalar dig, men utan några krav på att göra något arbete? Vet du vad lagen i ditt område säger om det? Vilken jurisdiktion är du i?

14 Answers


thebluefox 07/30/2017.

Den frågan är en svårläsning - jag har genomgått liknande erfarenheter för dig, men under olika omständigheter. Svaret på din fråga

How can I keep going?

DON'T

Eller åtminstone - inte under nuvarande omständigheter. Det är klart att du har drivit dig så långt du kan gå. Det låter som om det inte finns något annat som you specifically kan ge som kan förbättra situationen.

Du måste tvinga en förändring på något sätt, det sätt som jag ser det är att du har två alternativ;


Quit

Du har för närvarande absolut ingen balans mellan arbete och liv, och det är tydligt att stressen i arbetet börjar påverka din hälsa väsentligt. No job is worth this - oavsett hur mycket du är ledsen för din arbetsgivare, inget jobb är värt att bli sjuk över. Särskilt när du har en familj och en sjuk pappa att överväga.

Med tanke på den enkla tanken på arbete får du dig att känna dig sjuk (en position jag har också varit med) - det här är det självklara valet, och det som borde få dig den största förbättringen.

Självklart är det dock att det inte är lätt att avsluta ett jobb, och jag rekommenderar att du försöker få en ny roll på plats så snart som möjligt.


eller; Force a change at work

Du kanske känner att sluta är inte ett alternativ med ditt förhållande till din arbetsgivare, och den empati du känner för sin situation. Detta är beundransvärt, men om du ska stanna kvar i jobbet måste du ha en öppen och grundlig diskussion med din chef.

Du måste vara ärlig med dem och förklara att du är överarbetad och på randen av att bränna ut helt. Om du är en nyckel som det verkar, bör din arbetsgivare vara smart nog att arbeta med att ta itu med dessa problem med dig och lindra lite av trycket.

Det sista du vill ha är att du ska lämna, så du håller korten i detta avseende.


Det största är att så viktigt som du tror att klienterna är och så pressande som du tror att deras problem är, är inget värt att offra din hälsa för. Särskilt inte i vår arbetslinje.

Världen slutar inte vända om du lämnar, din primära oro är ditt eget välbefinnande och din familj - allting kommer andra.

Edit:

Jag ville bara hämta på ett förslag från Julia i kommentarerna - om du behöver mer tid bort från jobbet för att få huvudet rakt, ta sedan det. Jag är inte säker på vilket land du är i, men någon läkare ska kunna skriva ut dig i en vecka eller två med tanke på den mängd stress du är under.

Snälla, tänk inte att ta tid, eller helt enkelt säga att du inte kan göra det här längre, är ett tecken på svaghet. It's not . Det är ett mirakel som du har fått så långt under dina omständigheter, många människor skulle ha kastat i handduken månader sedan.

5 comments
49 Julia Hayward 07/26/2017
Detta, absolut. Lojalitet är en stor dygd, men om vi får oss att fatta mycket dåliga beslut ibland. Att ta sig bort för att vara tillbaka i rätt huvudutrymme för att fortsätta på en viss framtid är det bästa du kan göra för din arbetsgivare. Fouling upp något viktigt för att du är på ett mentalt dåligt sätt är värre för dem. Att göra dig permanent sjuk, eller sluta helt, är mycket värre för dem.
46 TomTom 07/26/2017
INTE STÄLLA - gå på sjukskrivning. Du kan göra ett fall där problemet är ditt arbetsgivaransvar. Beroende på lagstiftning som är mellan dåligt och riktigt dåligt för dem - och bra för dig.
29 Jan Doggen 07/26/2017
Jag skulle vilja föreslå att en Force a change at work bokstavligen: Ange bara det från datum X (inte längre bort än 2 veckor från nu) på du kommer bara att fungera 5 dagar och 45 timmar i veckan. Och hålla fast vid det.
3 Luaan 07/27/2017
@JuliaHayward Om du är mer lojal mot din arbetsgivare än han är till dig, är det missvisat lojalitet. Det låter inte som att arbetsgivaren bryr sig alltför mycket om OP - eller realise vad arbetsbelastningen gör för honom. I så fall är det viktigt att kommunicera problemen med arbetsgivaren. Om han säger "bara hantera det" är det dags att lämna.
2 Julia Hayward 07/27/2017
@Luaan True. Det kan också vara att OP-chefen brinner ut med överbelastningen som kommer från detta dåligt genomtänkta förvärv. Eller han kunde vara långt ifrån hans djup eller i fullständig förnekelse om hur dåligt situationen är. Samtyckt att kommunicera situationen är värdefullt, men OP måste också kunna gå ut ur situationen om den inte ändras omedelbart av någon anledning.

Richard U 07/26/2017.

Jag har varit igenom detta och då tyckte jag fortfarande att jag var 12 meter lång och kulsäker.

Jag lyssnade inte på tecknen och slutade förstöra min hälsa, min karriär och min familj. Jag hoppas att jag har din uppmärksamhet på denna punkt eftersom din situation är nästan exakt samma som min var, helt ner till missfallet.

Här är vad du behöver göra:

  • Ta ett steg tillbaka. Om du har någon sjuk eller semestertid, börja använda den NOW , även om du behöver lägga in för kortvarig handikapp, gör DO IT NOW
  • Återanslut med din familj. All denna stress måste sätta på på dina relationer. Även om dina vänner och familj verkar förstå nu, kommer de att brinna ut när det gäller att hantera dig i detta tillstånd. Återigen hände det här med mig.

Det är viktigt att du börjar göra dessa två saker först eftersom du inte har någon nytta för någon om du kommer till den punkt där du inte längre kan fungera. Din familj och dina vänner kommer att stödja dig om du går tillbaka för din egen hälsa. Om du inte gör det, kommer de att bli som missbrukarnas familj och vänner. De kommer att börja tänka "jag kan inte rädda honom från sig själv" och en efter en kommer de att gå bort från dig.

  • Inse att detta är ett jobb, inte ditt liv. Ditt liv är din pappa, din fru och resten av din familj och vänner. Du kan alltid få ett annat jobb, men det är omöjligt att försöka ersätta de kära som du förlorar på grund av någon missvisad känsla av ära.
  • Medan den allmänna visdomen är att du aldrig slutar om du inte har ett annat jobb lined upp, kanske du redan är för bränd ut för att kunna få ett annat jobb. Åter, jag var i dina skor. Jag skulle få allvarliga panikattacker när jag försökte koda, även på mina egna projekt. Överväg att sluta, återhämta sig och hitta ett nytt jobb
  • Nätverk med vänner och familj för att se om de kan hjälpa till att hitta en ny position för dig.
  • Förstå att medan dina medarbetare kan vara bra människor, kommer de inte att vara där för att plocka upp bitarna när du äntligen knäcker. Om företaget går under kommer de att hitta andra jobb. Kasta NOT dig själv under en buss för dem.
  • Ta tid för förnyelse. Om du är en religiös person, återansluta med din religiösa organisation, vare sig det är en kyrka, tempel, moské, et cetera. Om inte, överväg meditation eller annan avslappningsteknik.
  • SEEK PROFESSIONAL HELP Få en diagnos om vad som händer och följ läkarnas råd. Jag är ingen läkare eller psykiater, men jag ser varningssignalerna i dig som jag ignorerade i mig själv. Få hjälp NOW

Mest av allt förstår du att du inte är 12 meter lång och kulsäker. Du driver redan dina egna gränser och kommer sannolikt att drabbas av allvarliga skador på din hälsa och relationer om du fortsätter.

Här är vad som äntligen hände mig.

  • Stroke
  • Hustru hade ett missfall över all stress
  • Nervöst sammanbrott
  • Utvecklat allvarlig panikstörning
  • Hjärtattack
  • Högt blodtryck
  • Diabetes gick från diet kontrollerad till raging out of control
  • Förlorade alla utom 1 av mina vänner
  • Av arbetet i 5 år
  • äktenskapsskillnad

Var snäll och ta hand om dig själv, gör inte samma misstag som jag gjorde.

5 comments
51 mutt 07/26/2017
Tack för din modiga ärlighet @ RichardU. Det tar svårt att dela med andra och förhoppningsvis hjälper andra inte att falla till samma misstag. Bravo till ditt mod!
11 Nino Škopac 07/26/2017
Hur är du fortfarande levande man?
20 Richard U 07/26/2017
@ NinoŠkopac Jag frågar mig ofta samma fråga.
56 WernerCD 07/27/2017
Eftersom han är 11'5 och Bullet Resistant.
19 JackArbiter 07/27/2017
Jag tänker aldrig på Richard som en försiktighetshistoria; Jag tänker på honom som ett exempel att du kan dra dig igenom helvetet och sedan komma ut på andra sidan så häftigt som Richard är nu.

user6697063 07/26/2017.

Tell work everything. Berätta för dem precis vad du har sagt här. Om de försöker minska vad du säger "det är bara en dålig dag", klargör du det igen, och vad kommer det hända om de inte tar dig på allvar.

Det är inte det sätt som någon av oss är vana vid att hantera våra överordnade, men här är det bäst för dig och det är bäst för din arbetsgivare. Lämna det till dem för att göra boende för dig: det är deras verksamhet (bokstavligen). Det kommer nästan säkert att finnas många fler alternativ än vad du kan tänka dig i den här situationen, för att de har mer information än vad du gör om verksamheten.

Tro det eller inte, du är i en oerhört stark förhandlingsposition här: du vet vad de säger om att välja en kamp med någon som inte har något att förlora. Det är också en enkel förhandlingsposition (enkel går inte alltid tillsammans med starka, men det gör det): du vet exakt vad den andra parten kan göra (de rymmer din utbrändhet eller inte) och vad ditt svar kommer att vara i I båda fallen är båda de sannolika resultaten en förbättring jämfört med den nuvarande situationen för dig.

Du måste ta reda på om de är rimliga människor (de flesta är) och om så är fallet, om de är kreativa och fantasifulla nog att arbeta för en lösning på dina problem (de flesta är inte). Om de är båda dessa saker, så finns det en bra chans att du kan fortsätta. Om de misslyckas med att antingen räkna (ond eller trevligt men otillräckligt), måste du gå ut.

Allt du behöver göra i sin tur är att komma över som uppriktiga. Acceptera inte saker som bara erbjudanden om betalt eller status, men med allt annat som bor detsamma. De är inte vad du behöver nu, och det kommer inte att få dig att tycka uppriktigt om du tycks lockas av dem.

Du vill ha tid och utrymme att återhämta sig. Ge dem möjlighet att ge dig lite kontroll och flexibilitet. Avvisa någonting som har sniff av limping längs. Om de erbjuder detta till dig, när du återvänder ditt rykte kommer att förbättras, som en uppriktig, stark, dedikerad och pliktfri anställd. Om de inte ger dig något meningsfullt, då kommer du att dra nytta av att vara säker på att du gjorde rätt val när du lämnade företaget.

Underskatta inte bristen på kommunikation i en affärsmiljö. Det är förbluffande vanligt att chefer bara inte märker dessa saker: det kan vara mycket svårt att döma, från en ledande position, skillnaden mellan att vinka och drunkna.

Lycka till.

4 comments
14 StephenG 07/27/2017
Du måste ta reda på om de är rimliga människor De planerade att använda en anställd för att göra five anställdas arbete! Det är inte ett tecken på rimliga människor. De jobbar med en anställd 7 dagar i veckan! Det är alla tecken på exploaterande människor som inte ger ett darn.
4 Volker Siegel 07/27/2017
@StephenG Jag kan orsakas av att företaget befinner sig i en (uppfattad) desperat situation på en viss nivå - VD kan vara i ett panikliknande tillstånd som bekämpar många problem som faktiskt är brådskande - saker som inte blir insolventa under resten av vecka. Han kan faktiskt vara helt rimlig och mycket medveten om att han presenterar tecken på att vara exploaterande. Och känner sig extremt berömd om situationen. (Som alltid: Inget behov av att utföra illvillighet som standard)
3 user6697063 07/28/2017
Jag antar åtminstone om du inte försöker resonera med folk eftersom du antar att de är orimliga, så får du aldrig bevisas fel!
1 AllTheKingsHorses 07/28/2017
@VolkerSiegel Tja, alternativet till ondskan enligt Hanlons rakkniv är dumhet. Men i det här fallet tror jag att kombinationen av Hanlon's rakhyvel och Clarkes tredje lag gäller: En tillräckligt avancerad dumhet är oskiljaktig från ondskan.

Nebr 07/26/2017.

Finansiellt är deras händer bundna och om de kunde anställa ytterligare programmörer för att hjälpa dem skulle de. Det är mycket troligt om en månad eller två vi kommer att vara i en mycket bättre ekonomisk situation men jag bara ... kan inte driva mig för att fortsätta.

No. Just No.

Även små företag är inte bundna på det sättet. Om det är mycket troligt att företaget är bättre i en eller två månader, var är problemet med att anställa ytterligare programmerare nu? Det är bara två månader, eller hur? Att anlita en programmerare för ytterligare två månader är ungefär priset på en ny kompaktbil, så något ens en person som jag kunde betala, mycket mindre ett företag.

Om de inte gör det är det mycket troligt att det inte kommer att förändras om en månad eller två. De lider bara av löjligt dålig förvaltning, låter situationen gå i sju månader eller mer och inte ersätta utvecklarna (försökte de inte ta tillbaka de gamla?). Och de lagde uppenbarligen all tyngd på dig och brydde sig inte om det längre.

Jag har sett sådana situationer en eller två gånger i mitt liv. De gick aldrig bra. Om ett företag drivs med denna mängd avvikelse beträffande hälsa och välbefinnande hos de anställda, och fortfarande står på gränsen till konkurs, är det bara en fråga om tid tills allt bryter ner.

Gör bara inte gamblerens misstag, som tror att det säkert kommer att bli bättre efter nästa match. Det kan vara, men chansen är bra att allt bara blir värre. Och det här är ett sådant fall. Om ditt jobb är av så stor betydelse att företagets existens beror på det, borde de verkligen ha fått några fler programmerare månader sedan. En rimlig förvaltning skulle ha gjort detta även i täta ekonomiska situationer. Om de hellre valde att utnyttja sina anställda tills de brinner ut, förtjänar de avstängningen.

4 comments
18 Steve Jessop 07/26/2017
"Var är problemet med att anställa ytterligare programmerare nu" - för att vara exakt, har de övertalat dig (frågeställaren) att fortsätta utifrån att det bara är ytterligare 1-2 månader och då är allt bra, men de har not kunnat Att övertyga den som finansierar företaget. Kunde vara investerare, bankchef, din interna revisor, men någon har sagt "Jag är inte övertygad". Så om de finner att de inte kan spendera utifrån att det kommer att bli bra om 1-2 månader, kanske du inte förstör din hälsa på grund av det heller!
4 waka 07/27/2017
Jag skulle uppväga det här två gånger om jag kunde. Inget företag på jorden kan vara i så stor situation ekonomiskt att de inte har råd att anställa minst en annan utvecklare just nu, men skulle kunna göra det om "en eller två månader". Du vet vad de tänker? "Hej, det fungerar, eller hur?" Säkert, så bränt, har det mycket att göra, men han klagar inte. Så vi ändrar ingenting ". Plus, inget företag kan vara så bra att de är värda att riskera din hälsa och välbefinnandet för din familj för det.
2 HLGEM 07/27/2017
Det tar 1-2 månader att faktiskt anställa någon, så det här är en ursäkt.
2 aleppke 07/28/2017
Så mycket här. Jag tycker det är svårt att tro att de har råd att betala dig i 30-40 timmar övertid varje vecka och inte ha råd att hyra en annan programmerare för att ta de timmarna i normal takt. Om inte ditt företag inte betalar dig för OT alls, då finner jag det svårt att rättfärdiga att fortsätta lägga in så mycket extra ansträngning när det har så negativ inverkan på din hälsa, ditt personliga liv och nu även ditt yrkesliv.

gnasher729 07/26/2017.

Det finns ett mycket enkelt och enkelt faktum här: Du kan inte fortsätta så här. Det är ett faktum. Det finns inget behov av att diskutera det. Alla svar som jag kan ge dig eller att du kan ge dig själv som ignorerar detta faktum är meningslöst. Så det är utgångspunkten. (Det finns alternativet att du dödar dig själv genom att fortsätta i ditt jobb som du gör nu, jag kommer inte att överväga det).

Så det första du gör är att ta några dagar semester för att återhämta sig och sedan växla till en fyrtio timmes vecka. Vad tycker din arbetsgivare om det? Spelar ingen roll Om de inte gillar det kan de avfyra dig, men det går inte att få jobbet gjort? Och du kanske har insett det själv, men du får mer arbete på fyrtio timmar än i 60 timmar.

Och då har du två möjligheter: Du söker antingen ett nytt jobb och lämnar så snart du har hittat ett. ELLER du ger din arbetsgivare en chans att fixa situationen. Genom att anställa kompetenta personer som kan göra jobbet och hyra dem väldigt snabbt.

Så vad sägs om ditt företag och dina kunder? Du löser dina problem. Företaget kan lösa sina problem, och kunderna löser sina problem. Du är ansvarig för dig själv. Vad är det värsta som kan hända? Företaget kan gå under. Jag föreställer mig bara att världens tråkiga sång spelades på världens minsta violin ... Om de går under, för att du lämnar, förtjänar de uppriktigt det. Å andra sidan kan du bli allvarligt sjuk, din fru skiljer dig, du kommer inte att se dina barn igen, du förlorar ditt hem och hamnar på gatan om du fortsätter så här. Tja, det är ett val. Välj själv och din familj.

3 comments
14 Erik 07/26/2017
Värt att påpeka att alternativet att "arbeta dig själv ihjäl" är inte hyperbole. Det händer verkligen. en.wikipedia.org/wiki/Kar%C5%8Dshi
1 trichoplax 07/29/2017
"Du får mer arbete på fyrtio timmar än i 60 timmar" - denna motstridiga punkt måste sägas oftare. Inte bara får du mer gjort per timme, men mer totalt.
gnasher729 07/30/2017
@trichoplax: De flesta människor kommer att göra mer arbete på en 60-timmarsvecka än en 40-timmarsvecka. Vid ungefär sex veckor når du break-even punkten där 6 x 60 timmar och 6 x 40 timmar får samma mängd arbete som utförts. Men efter de 6 veckorna har du en helt utmattad anställd eller en frisk anställd.

user74614 07/26/2017.

Detta kommer förmodligen att låta hård men här är det:

När det gäller din familj: "Jag känner att jag kort förändrar dem." Du är. Det finns inget bra sätt att sockerlacka detta. Du har överskridit dig själv på jobbet, och din familj är definitivt att förlora på grund av det. Du är så utbränd att du knappt kan hålla dig själv, och i det här fallet kan du inte erbjuda din familj den tid och känslomässiga koppling de (och du!) Förtjänar. Det är underbart att din familj har varit så stödjande hittills, men akta dig för att det är mycket svårt för din familj att uthärda din funktionella frånvaro, och att dynamiken kan få varaktiga konsekvenser.

När det gäller din anledning att inte sluta: "Det är för att det är ett litet företag, av goda människor, som skulle lida mycket om jag lämnade." Det potentiella lidandet hos företaget är inte ditt ansvar. Det är bara inte. Ägarna och ledningen ansvarar för att de har arbetskraften för att leverera sin produkt, och de har 100% misslyckats i detta avseende. Du kan helt enkelt inte göra jobbet hos 6 personer! Det faktum att ditt företag sätter dig i den här positionen är fruktansvärt, men att du känner dig ansvarig för att bära sina dåliga beslut to this extent är helt enkelt förbryllande.

Faktum är att de kan vara bra människor som might drabbas om du lämnar, men du är förmodligen en bra person också, och du lider (tillsammans med din familj och andra kära) på grund av den krossvikt som din arbetsgivare har lagt på dig.

Jag tror inte att du kan stanna hos det här företaget (även om du förhandlar om en lång paus för att återhämta sig från ditt nuvarande tillstånd) som de har visat saknar du grundläggande känsla eller oro när det gäller din arbetsbelastning och hälsa (och eventuellt deras övriga anställda Också), och det är mycket troligt att du skulle hamna i samma dynamiska igen om du kommer tillbaka.

Jag tycker att den bästa lösningen är att sluta jobbet ASAP, ta en förlängd semester för dig själv, och när du truly kan återvända till jobbet, hitta en ny arbetsgivare.

1 comments
trichoplax 07/29/2017
"Att du känner dig ansvarig för att de bär sina dåliga beslut i den här utsträckningen är helt enkelt förvirrande" - det är mycket troligt att detta beteende inte alls är typiskt för frågan författaren, och det var de inte utbrända de skulle se omedelbart att detta inte är något att stå ut med. Att vara denna överdrivna molnbedömning, som bara är en ytterligare anledning att ta råd av detta svar.

Tschallacka 07/30/2017.

Om du älskar jobbet har folket och det en bra framtid framför dig kan du göra detta för att mildra din stress:

Hårda gränser

Hårda gränser för timmar som spenderas

Du ställer in en gräns, du säger: Jag kommer bara att arbeta 36 timmar. När min dag slutar, slutar det. Oavsett om serverrummet brinner ner, kan kunderna inte betala eller den fördömda saken är inte färdig än.

Håll dig till den hårda gränsen. Kommunicera till din chef om att det här är en hård gräns du ställer för att behålla din sanity tills han kan anställa hjälp för att sortera denna röra ut för att lindra arbetsbelastningen.

prioritera

Sysadmin, serveradministratör, etc .. Alla nya roller som inte är din nyckelkompetens, låta dem ligga längst ner i din prioriterade lista. Säg bara till din chef: Jag har ingen aning om hur man ställer upp det. Jag kan google det, spendera 8 timmar att räkna ut det, under tiden gör jag en massa saker att experimentera, och jag kan inte garantera att det kommer att fungera bra och stabilt eftersom jag inte vet tillräckligt med det kompetensområdet . Medan jag gör det kan jag inte fixa den trasiga webbplatsen, kommer kunderna inte att kunna betala, etc ... Föreslå till din chef att han kan göra exakt samma sak som du gör då: google det och experimentera.

Blockera arbetsmail

Installera inte e-post på privat telefon. Lämna arbetstelefonen på jobbet.

Kommunicera till din chef kommer du inte att vara tillgänglig under privat tid.

Hitta ett projekt

Hitta ett privat projekt för din privata att det ger dig njutning. Var det ett kodprojekt som en Minecraft-modifiering, en personlig webbplats, ett Android-spel osv ... eller ett manuellt projekt, renovera huset, plantera om trädgården, återställa en bil, måla Warhammer-figurer bara något för skojs skull, något att se Vidarebefordra till när du kommer hem.

Gå åtminstone en timme om dagen. Ingen telefon, ingen musik, inget kompanjonskap. Var ensam, gå i naturen där du kan se träd. Träd och grön lindra stress.

Sova

Få tillräckligt med sömn. Gå till sängs i tid, använd inte din mobil eller dator minst två timmar innan du går och lägger dig i sängen eller i sängen. Läs saker, eller gå din promenad innan du lägger dig.

5 comments
9 Roland 07/26/2017
OP behöver roligt i sin privata tid men ett projekt som involverar en dator verkar inte vara ett bra val om han är i programvaruindustrin. Han borde göra roliga saker med sin familj istället. Kanske gör några trädgårdsskötsel, träbearbetning, gå till operaen, ... gör vad som helst, flyter sin båt, men helst inte framför en dator.
7 Tschallacka 07/26/2017
När jag var i exakt var platsen OP in, det var min minecraft mod som räddade min sanity. Det var ett programmeringsprojekt som var kul, hade inget tryck och återupptog min kärlek till programmering. Om OP är en programmerare för att han älskar programmering, kan det vara vad han behöver för att återuppta sin passion. Om han är en programmerare för att det är ett bra betalande jobb så kan opera passa bättre
2 mickburkejnr 07/26/2017
+1 för att hitta ett projekt. Jag är också en utvecklare och medan jag kämpar genom egen utbrändhet jobbar jag faktiskt på min bil. Jag fann att det handlar om så långt bort från mjukvaruutveckling som jag kunde få medan jag var väldigt trevlig. Jag fruktar dagen som projektet slutar men, men då borde jag bli bättre ändå.
4 Douwe 07/26/2017
Jag tycker att det här är mycket värdefullt råd, men jag saknar en enkel men väldigt viktig sak: Få nog sömn. OP kommer never återhämta sig utan det.
3 user74614 07/26/2017
"Få nog sömn. OP kommer aldrig att återhämta sig utan det." Medan du är korrekt att sömnen är otroligt viktig, är det bästa sättet att garantera en sömnlös natt att känna sig pressad och orolig över det. Min erfarenhet är att när du tar bort dig själv från en sådan situation och börjar dekomprimera, kommer sömn helt naturligt i rätt tid. Det blir ett tecken på återhämtning, som sedan stöder ytterligare förbättringar. Du kan inte force dig att sova. Tro mig ;)

HLGEM 07/28/2017.

Det första du behöver göra idag är att söka medicinsk hjälp. Gå och prata med en psykolog om din utbrändhet och få honom eller henne att sätta dig på kortsiktigt funktionshinder under en 2 veckor till en månad. Du har en medicinsk fråga som du behöver fixa. Enligt min erfarenhet kommer ditt kontor / chefer aldrig att tro att du brinner ut tills du söker medicinsk behandling för det. Jag hade en terapeut berätta för mig att jag var tvungen att ta en månad en gång och jag tittade på honom som om han hade tre huvuden, eftersom jag inte kunde tänka sig att få ta en månad med allt arbete. Men eftersom det var medicinskt, var de tvungna att låta mig göra det och gissa vad, inget hemskt hände som ett resultat. En del av trycket att utföra på denna nivå läggs på dig av dig, inte företaget.

Medan du är ute, spendera tid med din familj och spendera lite tid själv. Gå ut i naturen och arbeta inte hemma på ett arbets- eller personligt programprojekt. Det här är paus från datorns arbete, använd den bara för sociala medier, skrivande eller någon icke-programmeringsrelaterad hobby som fotografering. Det är verkligen viktigt att inte arbeta med några personliga programprojekt. Om du gör det kan du ogiltigförklara din medicinska ledighet.

Nästa är triage av arbetsbelastningen. Ha terapistokumentet att du inte får medicinsk hjälp att arbeta övertid under en viss period. Sätt dig ner med din chef och ändra alla tidsfrister till de som kan uppfyllas på en 40-timmarsvecka. Minska funktionerna som ställts eller trycka dem på en annan iteration. Arbeta bara på de mest kritiska sakerna tills de anställer fler människor.

En del av varför du brinner ut är att du inte har lärt dig att rama en framgångsrik Nej när du blir ombedd att arbeta för mycket. Du måste trycka tillbaka varje tidsfrist, varje funktionsförfrågan, varje nytt projekt. Ta inte emot nytt arbete utan motsvarande fördröjning att arbeta redan på din tallrik. Ha en prioritetslista och visa dem alla saker du gör när de frågar efter mer. Insistera sedan på att de bestämmer vilka saker som ska flyttas från listan om de behöver det här prioriteras.

Nästa sak är inte mer än 40 timmar i veckan utom tillfälligt (och jag menar en gång var 3-5 år). Och en verklig nödsituation med produktionssystem som är nere, inte en falsk deadline nödsituation. Nästan alla tidsfrister kan förlängas. På sikt kommer ingen att komma ihåg om du levererade den 12 juli eller 5 augusti.

5 comments
6 user74614 07/26/2017
Detta är ett utmärkt svar, men jag tror att om OP återvänder till denna arbetsplats, kommer han att behöva en coping-strategi för att avvärja rädsla för att "misslyckas" för att rädda projektet (eller företaget!). Denna typ av oro (eller "hjältekomplexet") är ofta det som driver människor att bli så embroiled, och jag tror att OP kommer att vara i allvarlig risk för återfall om denna aspekt inte behandlas.
6 HLGEM 07/26/2017
@ User74614, terapeuten bör ta itu med detta.
axsvl77 07/27/2017
Detta är det bästa svaret. Steg 1: Anmälan från medicinsk proffesional för kortvarig funktionshinder. Steg 2: Vila, anslut igen i 2-3 veckor. Steg 3: Bestäm vad du ska göra nästa.
SliderBlackrose 07/28/2017
Så mycket bättre än de raka "I quit" -alternativen för de andra svaren. Ibland är det inte så enkelt, och bara för att du slutar här betyder inte att du blir lyckligare någon annanstans. Ett lugnt tillvägagångssätt behövs, och ibland behöver du anknyta till någon (terapeut, religiös rådgivare, etc.) som inte har någon insats för att få en tydlig bild av det. När det gäller tidsfristen flyttar OP att berätta för cheferna att hårda deadlines för en enda person är nästan omöjliga eftersom problem alltid uppstår, och du vill hellre dra in en bra produkt istället för dålig.
HLGEM 07/28/2017
I det här fallet är det bättre att ta pausen och stanna minst tillräckligt länge för att lära sig att ramma ett nej och få det att hålla fast. Att gå vidare till ett annat jobb innan du gör det kommer att se till att utbrändningen dyker upp igen om några månader.

thelem 07/26/2017.

Jag håller med alla svar som redan lagts upp, men ville hjälpa dig att "fixa" ditt företag med ett citat från Joel Spolsky, of Stack Overflow Fame:

Vägen tillbaka när jag arbetade på Excel 5 var vår första funktionslista stor och skulle ha gått långt över schemat. "Åh min!" Tänkte vi. "Det är alla super viktiga funktioner! Hur kan vi leva utan en makroredigeringsguiden? "

Som det visar sig hade vi inget val, och vi skar vad vi trodde var "till benet" för att göra schemat. Alla kände sig missnöjda med nedskärningarna. För att få folk att må bättre, berättade vi för oss själva att vi inte klippte funktionerna, vi skjutde dem helt enkelt till Excel 6.

När Excel 5 närmade sig, började jag arbeta med Excel 6-specifikationen med en kollega, Eric Michelman. Vi satte oss ner för att gå igenom listan över "Excel 6" -funktioner som hade blivit punkted från Excel 5-schemat. Gissa vad? Det var skoddiestlistan med funktioner du kan tänka dig. Inte en av de funktionerna var värt att göra. Jag tror inte att en enda av dem någonsin var. Processen att kasta ut funktioner som passar ett schema var det bästa vi kunde ha gjort. Om vi ​​inte hade gjort det här skulle Excel 5 ha tagit dubbelt så lång tid och inkluderade 50% värdelösa crap-funktioner som skulle behöva stödjas, för bakåtkompatibilitet, fram till slutet av tiden.

Min poäng är att du för närvarande arbetar 80 timmar i veckan. Du måste få det till 40. Träna vilka 40 timmars arbete som inte kommer att bli gjort. Om det betyder att när ett mindre system bryter ner det under några månader, så var det också. Det är din chefs ansvar att ta på sig ett nytt företags arbete utan att ta på sig tillräckligt med sin personal, och folk kommer hitta ett sätt att arbeta runt om det.

Att ge ett konkret exempel: Mitt företag går för närvarande genom en fusion och förlorar därför vår nuvarande lön och årliga semestersystem. The de-merger has given the IT dept lots of tight deadlines, so they have chosen to prioritise setting up a new payroll system and have left us without a leave tracking system until they have more time available. The leave tracking system is important, but not as important as making sure everyone gets paid on time.

3 comments
3 alephzero 07/27/2017
One of my mentors at work had a shorter version of the Joe Spolsky story: "What do you do when you have 2 weeks work to do in 1 week?" The "work twice as hard and hope you don't hit any more problems" solution never works. A better algorithm: (1) Spend the first 4 days deciding which 95% of the work isn't worth doing. (2) Do the remaining 5% on Friday morning (at your normal pace, not twice as fast). (3) Start your weekend early, at Friday lunchtime.
Nebr 07/27/2017
The point is that the OP is overloaded with several critical tasks because he has to do the full-time jobs of several people. In this case, you quickly come to a point where you would have to cull critical issues, which is a no-go. This simply can't be resolved without new programmers being hired.
2 Mark 07/28/2017
Odds are, once you start working a strict 40 hours a week, you'll find that you've only got 45-50 hours of actual work; the extra 30-35 hours spent at work are the result of lost efficiency from being overloaded.

Sheldonator 07/30/2017.

You need to get the hell out of here as soon as possible.

I know this sounds rather blunt and makes it look like I haven't read anything about your ties with the company, and your will to make it work. Jag gjorde. And it's simply not even worth trying.

Burning-out is a very insidious process: if you are aware you are burning-out, it's already pretty late. At first, you acknowledge the workload, but you feel like you can handle it. Even better, it makes you more focused, and you really feel like you're giving everything. It feels good, until you realize you've locked yourself up into it, and even if you wanted to step off to catch your breath, you couldn't.

You are saying you're short changing your family. It's probably worse than you think, since they probably (still) support you and are trying not to let appear the fact that you've changed in a negative way. If you keep going like this, they might burn out from you, so to speak, and they will resent you. And it will make everything worse.

You're also saying you don't want to jeopardize your company by leaving. That's pretty loyal on your part, but you need to keep something very important in mind: What you are currently doing is not sustainable. You will fail at some point . You will become sloppier and sloppier in your work. You will start resenting your employer for this.

And someday, you won't show up. You'll be burnt to a crisp, and you won't be able to bear the thought of going to work and endure this madness a single more day. At this point, you might need several months of sick leave to be able to work again, you might burn bridges with your employer, and you will have "let your company down" no matter what. Trying to keep it afloat for a few weeks is not worth all of this. You're not strong enough to save the day by yourself and are just consuming yourself to make it last a bit more.

And even if you could make it to the next two months, it probably won't get better. Even if your company finds the resources to hire people (and I personally don't believe this is very honest on their part), you will be needed to get them up to speed. While doing what has become your usual workload. It is not going to end.

You need to use the energy you have left to plan your immediate future: get rest (as much as you can), and find another job. You can tell your employer ahead of time that you'll be leaving, but this really is the most you can do for them. You will do serious harm (maybe permanent damage) to yourself and your family if you don't put an end to this as soon as possible.

I have been there. I have lost friends because of this. Please quit.

1 comments
彼得名姓 07/28/2017
Nice comment! I've been there as well. I think a lot of people, esp the younger generation, think they can just endure insane hours and advance rapidly on the career ladder.

Sigal Shaharabani 07/27/2017.

This happens to many people, it happened to me 9 years ago.

I worked for a very big telecom company for 9 years, the project I was on has been closed and I joined a team in a different project knowing that I would eventually become the team leader, which did happen 3 months later.

The next 3 months were the worst in my life, the project was very big, behind schedule and everyone was just trying to keep the head above water and the blame as far away from them as possible.

I spent 14 hours a day in the office, most of it in meetings or on the telephone with other branches of the company abroad. At any time I had at least 200 unread emails, I worked on the weekends just to try to keep up with the unread emails, I couldn't see a movie with my boyfriend at the time, because I constantly had to leave the cinema to talk on the phone on the weekend. I was exhausted, I was irate, I was having meltdowns whenever anything didn't go according to plan.

After another meltdown a good friend told me that I need to decide what I want for myself and to take care of myself. When I came back from the weekend I stepped into my direct manager's office and told him that I've decided that I can't keep this up and I'm resigning from the company.

I ended up staying for another year in the company but in a different project and position. I left after almost 10 years in the company, I think I confused between-

  • Being interested, engaged and appreciated in my work
  • Being needed in my work

Nothing changed in the project after I left, but I know I could have never saved it from its problems because I was never given the tools to do that (when I asked for specific things I was denied).

Don't expect anyone to appreciate your sacrifice, ask for help and if you're not given this help - decide what's more important for you. Nobody will do this for you.


Rachel M 08/02/2017.

My husband went through an almost identical situation a few years ago (he's a software developer). He was stressed out for a while, then out of nowhere, just couldn't go on. He had trouble sleeping, trouble concentrating, and was absolutely miserable. I tried to be patient but I have to admit, it did put a strain on our marriage and our family life.

He also felt like he couldn't quit, that he couldn't take a break because his role was too important and there was no one to replace him. He ended up suffering from a minor heart attack as he pushed forward. I'm still bitter to this day about what his company and co-workers put him through; it was hard to watch him struggle like he did. My husband's a good, loyal, hard-working man, and his good heart was completely taken advantage of.

Just reading what you wrote filled me with sadness as I completely understand what you're going through. You have likely been pushed so hard that you're now in a full blown depression. You simply cannot continue this way. Also, please seek out medical assistance. This didn't happen overnight and it will take a bit of time to undo the damage that has been done to you.

Let me ask you a couple questions:

  1. If, as you say, you're so important to the company that they'd suffer greatly if you left, why are you the only one in this role? Why not have someone else that could support you and also serve as a backup in case anything happened to you?

  2. Will your company take care of your family if you get so sick (or worse) that you can't carry on?

Something has to change. I agree with the other answers that you should be looking for a new role, or at the very least, taking time off. This isn't about powering through or "being a man". It took my husband a few months before he started returning back to normal, to sleeping properly, etc. He used to go to sleep stressed out about his work and he'd wake up in the morning and immediately think about work. It is not the way to live life.

Please think of yourself and your family. Those are the people you're only responsible for. Your body and your mind are trying to tell you something, you have to be smart enough to listen.


SyntaxError 08/08/2017.

Find another job . Quit.

4 years ago, I was in your boat. My company had downsized (second round of layoffs) and we were all asked to do more. Then a couple of (smart) people quit, and the workload on us basically doubled. The company itself was in trouble, especially after one of our main clients went bankrupt and a significant portion of the contract was not paid.

I was good for a while; I felt happy to contribute and try to help save the company. Slowly, it started happening. I didn't even notice it at first. I was always anxious. I had trouble falling asleep, trouble waking up, and when I did wake up I was more tired than when I went to sleep.

I was very tense, and it was harder to focus on work. The more I pushed myself, the harder it became to complete tasks. The thing was, I always loved programming and I always felt blessed to work on something I mostly enjoyed. This joy was sapped out of my job first, then out of everything I enjoyed in my life.

My wife was the first to comment on it; she said that I was becoming miserable and miserable to be around. Those were harsh words, and they stung, especially since I felt I was doing what was necessary for my company and my family. In retrospect, she was 100% right.

Then it happened. One day, I woke up, ate breakfast, got dressed and just stood at the door. Then I couldn't take another step. I just started bawling my eyes out. I mean full on sobbing. I sat on the floor and just let it all out. Fortunately my son had already left for school so he didn't see his father go through it, but my wife saw it all. I was so embarrassed but I couldn't stop. I ended up calling in sick that day.

My wife wanted me to completely be away from my computer and phone . Go for a walk, take a long bike ride, maybe see a doctor. I was a mess, but I kept checking my emails. And as the requests came in, I became even more tense.

I saw a doctor the second day. He said it was a job burnout like yours. He said I need to take a vacation or else I could never get better. I let my company know that I needed a few more days off and why, even though at the time I felt embarrassed and weak.

My manager sent a very nice reply but in the very last line, he reminded me of upcoming deadlines and milestones that had to be met.

That very same day, I got 3 or 4 emails requesting help on tasks or small updates to a client's site. Then the next day I got more requests. Finally, I told my manager that I needed a couple of weeks fully off just to be able to recover. My sleep situation alone was getting worse and worse. I felt guilty that I was letting my company down.

When they emailed and called me with more tasks the next day, I knew I could never get rest.

I ended up quitting my job a few days later, especially at my wife's insistence. It took me months to recover but I'm so happy that I did.

Along the way I learned a few things about myself and what had happened.

Stress is normal, and a part of most jobs. I actually felt like I excelled under pressure. However, constant and unending stress and tension especially on your mind adds up overtime, especially if you don't take a break. It's made worse when your job starts creeping into your life, like mine did.

There comes a very definite point where chronic stress becomes a burn out. You'll be getting through your job and life one day and the next day you won't be able to go on. When this point is reached and it seems to be that you're there, stop immediately . Don't push yourself further.

You WILL NOT recover until you take time off. Full timeoff. Your mind and body need a break. It's not a suggestion. Even if you intend to stay with the company, any short term losses will pall in comparison to you not being able to function.

This seems to hit more people in IT and software development than most job sectors (nurses as well). I think people underestimate how stressful a job like programming is "Oh, you're just typing away at a computer". The reality is, you have to deal with so many issues, and are likely writing apps that are being viewed by hundreds or thousands of people daily, and once a release is made, if it's broken you can't do anything about it until it's patched and re released. You may also be responsible for writing components that are financially critical and if a third party library or service acts up, you're the one responsible for fixing it. People don't care that service XYZ stopped working, they just care that your app is no longer functioning as it should.

Finally, just some thoughts. Please let this be a lesson in the future. Put hard limits on what you can do and what you're willing to do. Take breaks. Work for a company that respects IT and its employees. If you were so crucial to the company why is there no backup plan in case you're no longer there? People quit or die everyday . Also, if they were going to be putting themselves in such financial peril, why would they buy the competitor? This makes me feel like your company is very badly managed and put increased profits above its people. You are not responsible for its downfall.

Please take care of yourself. It took me a few months to recover but I was helped by the support from my family and friends. Along the way I've met a few people who went through similar circumstances and one thing I've noticed is that pushing on just makes things worse. People have gotten strokes, heart attacks or nervous breakdowns from pushing on. Snälla gör det inte Reading through your question just brought back everything I went through and I have so many regrets. Jobs and money come and go. You get one life. Your kids need you. They are dependent on you. You need balance in your life. Please consider everything that everyone has said. Not one person is suggesting you keep doing this. I've bookmarked this question, please update us and let us know how you're doing and what you end up doing.

Also, the reason I wrote find another job and the crossed it out as that you need time off. You also won't do well in interviews if you're still exhausted.


Graham 07/26/2017.

One thing which hasn't yet been covered by other answers...

You say you're worried about jeopardising the company. Do you or your family members own shares in that company, or is your pay or bonus directly linked to the company's performance? In other words, if/when the financial situation turns around because of all the extra hours you worked keeping the place afloat, will you directly benefit financially from that?

If you are so crucial to the company that it will fold if you leave, then typically you should have a reasonable share in the company. This may not reduce the hours you have to work, but at least then you have a strong reason for doing it. It will be (partly) your company, not just the company which pays you a salary. If you're that crucial to the company, you have the owners/directors over a barrel when it comes to demanding this. And if they don't see you're that crucial to the company, that will tell you everything you need to know about how much they actually value you.

4 comments
8 Jan Doggen 07/26/2017
This is not something the OP needs to concern himself now; he has more important matters to deal with.
5 David Schwartz 07/27/2017
It's too late for those kinds of considerations. He's now at the point where he's not capable of working beyond normal hours with harming himself and his family. Burning out completely won't benefit anyone.
1 Graham 07/27/2017
What you both say is true enough. But it's not just from the POV of getting paid, it's from the POV of actually assessing "why are you doing this?" If you're doing it because you personally own the company (or a significant share in it), you have a stake in its success. Whatever you need to do may also be a question of what's best for the business (although burnout is not a good business decision). But if you're just an employee and all you're ever going to get for your efforts is an "attaboy", there's no point where "what's best for the business" should override what's best for you.
Prinz 08/08/2017
@Graham - You are very close to the real issue here - if the company knows the OP is working 7 days a week @ 70 - 80 hrs per week - THEY ARE TAKING ADVANTAGE OF HIM. He needs to quit or be compensated in a kingly fashion.

Related questions

Hot questions

Language

Popular Tags